Byta startrelä på en vs800

Ja i dag var det dags. Startrelät skulle bytas. Fram med en, av en vän hittad, karta över hojen och sen skulle saken vara enkel. Trodde jag.

Först lokaliserar du vänstra sidan av din hoj. Tag bort kåpan. Se där! Massor av damm och smuts trängs med kablage. Till vänster har vi tändningslåset. Sen bensinpumpen följt av säkringsboxen och till höger om säkringsboxen, det bedömda relät.

Där är det!

Över reläts kablar sitter ett gunmihölje. Bra att ha för att slippa ökad risk för kortslutning.

Det är nu du gör en sak innan du gör mer – KOPPLA UR MINUSPOLEN PÅ BATTERIET OCH SE TILL ATT ISOLERA MED NÅGON PLAST ELLER ELTEJP.

Bra! Då är det ”bara” att fortsätta.

För att lättast lossa relät behöver du lossa sadeln. Koppla sen loss polerna på relät och lossa detta hela från motorcykeln. Ta fram en 10-nyckel, fast, och massa tålamod. Efter ett tag så står du där med ditt gamlas relä i handen men jubla inte än. Du ska ju ha dit det nya med.

Det är nu jag inser att i Japan har dom små händer. Fasiken vad trångt! Särskilt den nedre skruven är galet svår att få dit. Men, cirka 40 minuter (du läste rätt) så fick jag äntligen dit den!

Satan så nöjd jag var! Bara att montera dit polerna igen och så dit med minuspolen på batteriet.

Heja! Hojen starta direkt!

Så enkelt detta var va. 🙌🏼😂😁😝

Gamla relät borta!
Gamla relät på plats. Den svarta kopplingen är till bensinpumpen. Jag lossade sen för skoj skull. Alltid roligt att ha fler saker att glömma 😁

Leave a comment