Woxen Wunt

Heja! En dag med mer normal sommarvärme! Tacksamt med hetta men som det varit, med 30 grader, så kan jag inte förmå mig att köra hoj. Så när den här onsdagen började med glada 12 grader, var jag nöjd.

Efter en väldigt nervös koll av tandhygienist, blev det en välbehövlig, längre, trip på hojen. Det senare var betydligt mer trivsamt men det var skönt att veta att alla tänder var intakta efter genomgången cytostatikabehandling förra sommaren.

Efter en påfyllning av drivmedel bar det iväg över slätten.

Första stoppet blev för att ta lite bra bilder. Ibland händer det trots allt att jag har med stora kameran så då måste jag stanna till och plåta. Vid det här laget hade jag lämnat Circle K T1 och via stan tagit mig hela vägen förbi Kärna och avfarten mot Ledberg. Efter ett par bilder där fortsatte jag mot Västerlösa.

Att ta körkort för mc och köra hoj, det är det bästa jag gjort för mig själv i vuxen ålder. Jag fullkomligt älskar friheten på två hjul. I den bästa av världar hade jag ett jobb som kunde kombinera alla mina intressen, mc, foto, resor, skrivande. Jag pratade med någon som berättade om en tjej som tog kontakt med Triumph och fick till sist bli testförare av deras mc och göra just detta. Kanske skulle skriva en rad till Suzuki och se om jag kan få göra det samma? Vem vet vad framtiden ger?

Hur som haver, min dagsutflykt fortsatte mot, och genom, Maspelösa. Där bodde jag en tid i livet så det var lite kul att se att huset fanns kvar. Efter att jag passerade riksväg 34, stannade jag till en stund vid Göta Kanal. Tänkte ta lite snygga bilder med båtar i bakgrunden men inte en enda dök upp. I stället blev det en stund med trevlig sällskap av ett par som var på turné i husbil. De bjöd på ett glas kallt vatten och trevlig konversation.

Det är lite så när jag är ute med hoj, jag brukar alltid börja prata med nytt folk . Oftast är det människor som kör mc, men också en del som önskar de gjorde det. Aldrig har jag mött någon arg eller otrevlig person. Det är något speciellt med hojar som gör de flesta glada.

Jag fick ingen bild på båtar där så jag fortsatte färden via Ljungsbro för att sedan köra på norra sidan Roxen. Eller Woxen, som det låter som på Östgötska. Den vägen bjuder på många härliga kurvor och djur. Hjortar, tranor och en del domesticerade kreatur fanns att beskåda. Jag stannade för att fota även dessa men det blev då inga bra bilder. Konstigt nog så tenderar vilda djur att avvika från platsen så fort jag stannar hojen. Lite flax hade jag ändå för hojen stod ju still och lät sig plåtas. Jag kan alltid lita på min Intruder, det är en sak som är säker.

En liten bit till blev det innan jag tog ett fikastopp vid Slusscaféet i Norsholm. God kladdkaka, bra service. Vem kan önska sig mer? Lite lugn och ro kanske hade suttit fint. Caféet ligger mellan vägen som går över Göta Kanal genom Norsholm och en järnvägsbro. Det blev rätt mycket plingande av varningssignaler och för att inte tala om hur mycket det låter när tågen dundrar förbi. Men ändå, det var en bra paus i skuggan.

Någon timme senare tog jag så sista svängen hemåt. Hade jag inte varit så hungrig så hade jag nog fortsatt långt in på kvällen. Men, jag behövde åka hem igen. Nu ser jag fram mot att få kanonbra hojväder och åka till Varberg och så Danmark en sväng.

Jag hoppas på flera roliga upplevelser där och många bra bilder att visa upp.

3 thoughts on “Woxen Wunt

  1. Teresa June 29, 2022 / 7:33 pm

    Härlig beskrivning av en toppen dag på hojen ❤

    Like

  2. Helena Lidenfors Åberg June 29, 2022 / 8:34 pm

    Så härligt! Som ägare till en insjö-båt kan jag skriva under på att det i Norsholm är ett riktigt oväsen. Vi gjorde några misstag i början av våra kanalresor och lade till på sjö-sidan för natten. Det gör man inte många gånger haha.
    Jag övningskör ju på hoj, 2:a sommaren och börjar kunna slappna av och njuta. Det är frihet!

    Liked by 1 person

    • Lilly June 29, 2022 / 8:52 pm

      Frihet när den är som bäst 💗🙌🏼☺️
      Åkt kanal massor i mitt liv. Norsholm stannade man aldrig i på den tiden 😆 nu är det fint på andra sidan bron 🙂

      Like

Leave a comment