Uppkörning från andra sidan

I går hängde jag med och transporterade en hoj åt en som skulle köra upp. Det var jäkla skönt att få se en uppkörning från andra sidan. Vad som var mindre behagligt var hur inspektören från Trafikverket agerade i sin yrkesroll.

När vi kom ut till Sviestad satt två andra på plats och väntade. Klockan var innan åtta på morgonen och så klart var den jag var med där rätt nervös. Men vi var i god tid så det fanns utrymma att varva ner lite på.  Klockan passerade åtta. Ingen inspektör var på plats. Alla började se sig lite om och undra var han eller hon tagit vägen. Till sist dök det upp en karl. Han pratade i telefonen och gick in på kansliet.

Väl där inne gjorde han sig ingen brådska. Han tog en kopp kaffe och pratade vidare. Jag sa till de som satt där att de kanske skulle gå in, om han väntade där inne. Men de mötte honom i dörren och han sa att han skulle komma ut i stället.

Så ut och vänta. Någon minut senare dök han återigen upp och tog uppgifter och började gå genom rutinerna för provet. En person saknades vid inskrivningen så det började väl sådär bra. Sedan nös inspektören och jag frågade om han hade allergi. På det svarade han halvt skämtsamt att han var allergisk mot tjejer. Lite lagom osmakligt, kunde jag tycka och höll på att säga något fantastiskt bra men höll mig.

I vilket fall som helst så skulle provet börja. Den fjärde personen lyste med sin frånvaro. Person nummer ett begav sig bort till lågfartsbanan. Kort efter kommer den personen joggande tillbaka för handskarna låg visst i bilen. På med dessa och ut på lågfarten. Vi andra stod och titta på. Två gånger fick nummer ett köra lågfarten. Sedan vidare till högfartsbanan. Då trodde vi alla så klart att nummer ett hade klarat sin lågfart. I alla fall var det så jag uppfattade det när jag körde upp. Att man bara fick fortsätta till nästa manöverprov om man klarade det första och så vidare.

Det är nu det börjar trassla till sig rejält. På högfartsbanan fanns nämligen inga koner framtagna. Inspektören hade inte koden till lådorna med koner i och han började bli lite stressad. Förare nummer ett hade med sig två supportrar. Tillsammans med mig så kom vi med förslaget att att alla kunde ju köra sin lågfart först, sedan flyttade vi konerna till högfarten så alla körde den. Mest för att spara tid då vi redan var sena på grund av att inspektören kom sent från början.

Han mumlade lite och gick med på det hela men påtalade till en i församlingen att det här inte var enligt reglerna! Jag tänkte i mitt stilla sinne att jag undrar hur det är enligt reglerna att komma för sent till prov som inspektör men höll tyst om det med. Då tyker förare nummer fyra upp på arenan. Lite sen och hade läst fel samlingstid på sin kallelse. Han försökta artigt ta i hand och undrade, mitt i konkaoset, om det ändå gick att få göra sitt prov. Jo det skulle nummer fyra få. Nummer fyra fick köra sist av alla.

Så vi tog de koner som fanns lediga, gick över till högfarten och skickade fram förare nummer två till lågfarten. Nu får inspektören fatt på en kod till låset på lådan med koner så medan nummer två körde sin lågfart två gånger, tog vi fram koner till högfarten. Förare nummer tre, som var den jag var på Sviestad med, gjorde sig klar för sin lågfart. Men förare nummer tre blev bortvinkad och i stället tog inspektören med sig förare nummer två direkt från lågfarten till högfarten och vidare till bromsprovet. Nummer två blev underkänd.

Sedan kommer han tillbaka till oss där vi satt utanför kansliet. Det visade sig att nummer fyra, som kom för sent, inte hade fotograferat sig på Trafikverket innan provet. Nummer fyra fick därför 40 minuter på sig att trassla sig in till Garnisonen och fixa detta. Under tiden fick nummer tre ge sig ut på sina samtliga manöverprover.

Inspektören kom återigen tillbaka. Nummer tre var underkänd. Nummer fyra hade fortfarande inte kommit tillbaka och inspektören var påtagligt irriterad. Han gav inte heller några direkt tydliga klara besked om vad som skulle ske utan hela situtationen kändes rätt olustig. I vilket fall som helst så skulle förare nummer ett köra sitt höfartts och bromsprov så ut på banan igen. Nummer ett fick godkänt.

När inspektören kom tillbaka så dök nummer fyra upp igen. Men enligt inspektören så fanns inte hans foto inlagt i systemet. Han beklagade sig att han inte kunde genomföra provet. Nummer fyra såg lätt uppgiven ut. Inspektören erbjöd att nummer fyra skulle få köra upp på eftermiddagen i stället. Men det gick inte. Då skulle nummer fyra skriva teori för B-kortet och köra upp för detta.

Inspektören suckade och famlade lite i blindo. Sedan ansåg han sig vara jättesnäll och gjorde ett enormt undantag då han erbjöd sig att avsluta körningen i trafik med nummer ett ute på Sviestad i stället för uppe på Garnisonen som det skulla vara.  Situationen var löst. I alla fall för nummer fyra.

Jag tog sålunda nummer tre med mig på hojen och åkte därifrån. Vi pratade rätt mycket om hur beklagligt det var att missa uppkörningen. Men så klart pratade vi också om den beklagliga inspektören som hade noll koll på läget.

Att skämta om att man är allergisk mot kvinnor är högst osmakligt. Särskilt på en plats där det är kvinnor med och det var kvinnor som skulle genomföra sina prov den dagen. Att sedan inte komma i tid är enormt dåligt. Särskilt som han inte ens bad om ursäkt för att han gjorde det.
Att sedan inte ha koll på att banan är uppsatt och att det finns saker framme för att genomföra manöverproverna, ja det är rent tjänstefel. Han framkallade mer stress än nödvändigt på denna, för eleverna, viktiga dag. För att inte tala om dyra dag.
Dessutom så tog inspektören inte mindre än tre samtal undertiden en av de fyra hade sin säkerhetskontroll. Till av de fyra sa han dessutom att om personen inte klarade lågfarten så skulle man inte få fortsätta till nästa manöverprov. Då alla fick fortsätta alla prov genom, så kunde man lätt tro att man inte blev kuggad på lågfarten. Nu var tyvärr inte fallet sådant utan just lågfarten var en del som blev kuggade på.

Ja det var inte mycket som var rätt den dagen. Några klarade sig, några kuggade. Men värst är ändå hans otroligt oprofessionella upprtädande. Totalt oaceptabelt och beklagligt.  Jag blev riktigt ledsen för den extra stress alla fal la på de som kuggade. Jag vill nämligen tro att om allt hade varit i sin ordning eller om inspektören tagit bättre kontroll på situtationen så hade utgången kunnat bli annorlunda. Men det går bara att sia om.

Till viss del märks det nästa gång de kör upp. Är provet väl förberett så det går att genomföra utan massa extra trassel så tror jag det kommer gå bättre.  Tyvärr får de ju betala för ett dåligt prov och ett prov de dessutom inte klarade. Frågan är om det inte borde finna utrymme från Trafikverkets sida att man kan få reklamera sitt prov på grund av omständigheter som dessa. Hade det varit jag så hade jag i alla fall gjort det.

Well, skam den som ger sig. Nummer tre kör igen nästa vecka. Hoppas det går vägen då =)

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s