Vissa gånger är man glad att man kommer hem

Midsommardagen. Tänkte att vinden la sig lite såhär på kvällen så en sväng med hojen var precis vad jag behövde. Ja nu var det knappast något stort alkoholintag i går men jag ville ändå åka lite senare kände jag. Lustigt nog kände jag redan när jag åkte ut att något inte riktigt stod rätt till så jag bestämde mig för att hålla mig i närområdet och ta en sväng jag var van vid.

Så runt ut bakom Korpvallarna och bort mot Kolbyttemon. Kanonfint och folktomt. Även tomt på djur förutom några fåglar som envisades med att flyga längsmed vägbanan. Sen över till Sturefors och ned mot Sundsbro. Stannade till där och tog ett par bilder på hojen. Märkte då att det var förjäkla mycket fint grus på vägbanan. Tänkte att någon kört ett lass och det kanske spillde ut om det studsade till vid brofästet. Så jag tog och körde vidare.

Dessvärre så var det mer grus på vägen. Rätt mycket dessutom. Nästan så jag fick känslan av att någon ville förstöra vägbanan för hojåkarna så det inte skulle åkas så mycket där. Eller köras ihjäl. Välj själv. Jag fick också solen i ögonen och fick sakta ner på farten rätt rejält. Tur var väl det. Annars hade jag nog lagt hojen i någon kurva. Så mycket grus var det på vägen.

Lustigt nog så fanns inget av det här gruset häromdagen när jag var ute och fotade med Johnny. Då var vägen ren och fin. Nu, i kväll, var kurvan som vi fotade i full av grus. Inte heller kan jag tycka att det skulle behövas lagas massor på vägen och i så fall kanske det borde suttit varningsskyltar.

Hade jag, som sagt, inte redan varit tvungen att köra så sakta på grund av solen, då hade jag inte sett det här. Eller risken att jag hade missat det är i alla fall större. Vid Landeryd kyrka upphörde det i alla fall. Hade det varit någon form av lagningsarbete kanske det skulle suttit någon skylt. Eller så behövs inte det på en sådan väg.

Otäckt i vilket fall.

Så ska du ta den vägen ut mot Landeryd med hoj – passa dig en aning. Vissa dagar är jag helt klart glad att jag kommer hem igen – hel.

 

Leave a Reply

