1 hästkraft fel!

Men dra åt skogen vad fel det kan bli. Var ute på Sviestad i dag för att sätta det sista inför uppkörningen. Hade lektion på min hoj. Allt gick kanonbra. Så skulle vi avsluta med att köra lågfart igen. Då kommer vi fram till att jag inte alls får köra upp på min hoj. Den har för låg effekt.

Snacka om stress i sista sekunden. Jag som var så inställd på att allt skulle fungera kanon till på måndag. Men körskoleläraren hade med en förra årets hoj, en  Honda Hornet, som jag kastade mig upp på. Den fungerade trots allt hjälpligt och han var snäll nog att låta mig låna den över helgen och öva på. Hur jäkla snällt är inte det på en skala så säg.

Så nu ska jag bli lite vän med den så hoppas jag att allt släpper och uppkörningen går kanon i alla fall. All in! Det är det enda som gäller 😀

Så även om min hoj är en 800-kubikare så har den bara 37kilowatt i effekt i motorn. Alltså en hästkraft för lite. Tur ändå att vi kom på det i dag så jag inte stod på måndag och inte fick köra upp. Det hade ju varit för jäkla drygt att kasta pengarna i sjön.

 

Tekniska krav på motorcykeln

Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim.

Den ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, och om motorcykeln drivs av:

  • en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3
  • en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.

Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.

Motorcykeln ska vara utrustad med manuell växellåda och kopplingshandtag som måste användas när man startar eller stannar och växlar, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel (villkorskod 78).

Källa: Trafikverket.se

Leave a Reply

